به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه خانوادههای اوتیسم که حداقل هزار خانواده در ایران هستند به طور کامل شناسایی نشده و بسیاری از آنها در اقصی نقاط کشور به امکاناتی از جمله امکانات توانبخشی، مشاوره، مشاورههای حقوقی و قانونی و همچنین مشاورههای زناشویی دسترسی ندارند، انجمن اوتیسم ایران تصمیم گرفت زیرساختی فراهم کند تا خدمات حداقلی مشاورهای مورد نیاز خانوادههای دارای اوتیسم را ارائه دهد.
وی ادامه داد: این سامانه کشوری از صبح تا عصر و در مراحل بعدی به صورت شبانهروزی، نیازهای مشاورهای خانوادههای اوتیسم و افراد وابسته به خانواده اوتیسم را پاسخگو خواهد بود.
مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع یک در ۵۷ تولد اوتیسم در کل جهان طبق آخرین آمار اعلام شده سال ۲۰۲۰ میلادی و همچنین با توجه به اینکه بسیاری از افراد خانواده در سراسر کشور سئوالات رایجی دارند و میخواهند بدانند علت و عوامل پیدایش اوتیسم، نقش ژن در پیدایش اوتیسم، عوامل خطر و نحوه درمان، چیست و همکاران انجمن اوتیسم ایران در سامانه مشاوره کشوری این سئوالات را پاسخ میدهند.
غفاری تاکید کرد: ارائه خدمات مشاوره تلفنی اوتیسم رایگان است و مجموعه مالی پاسارگاد و شرکتهای وابسته به آن در راهاندازی آن مشارکت داشتهاند.
- والدین متخصص در مشاوره تلفنی اوتیسم
مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: پاسخگویی تلفنی مشاوره اوتیسم انجمن در چهار لایه فعالیت دارد؛ در لایه اول، کارشناسان رشتههای مددکاری اجتماعی پاسخگو هستند، در لایه بعدی متخصصان حوزههای روانشناسی و توانبخشی شامل کاردرمان، گفتار درمان و روانشناس، مشاورههای روانشناختی را ارائه میدهند.
غفاری افزود: در لایه سوم، خود والدین متخصص، خدمات مشاورهای را ارائه میدهند که این بخش از جهاتی جذابیت دارد و مورد استقبال قرار گرفته است چون کسی که با آنها صحبت میکند علاوه بر اینکه تخصصی در این رشتهها دارد، والد اوتیسم نیز است و تجربه داشتن فرزند اوتیسم را دارد.
وی اضافه کرد: در لایه چهارم سامانه تلفنی اوتیسم نیز متخصصان شامل روانپزشک کودک و نوجوان، مشاور و کارشناس حقوقدان و وکیلی که با حوزه اوتیسم و چالش و معضلات آن کاملا آشنا است، حضور دارند.
به گفته غفاری، متخصص اطفال، متخصص غدد و روانپزشک عمومی نیز در حال اضافه شدن به این فهرست هستند.
مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران با بیان اینکه سیستم مشاوره تلفنی اوتیسم از جدیدترین سیستمهای حرفهای است، افزود: این سیستم، تمام شرایط لازم را برای درج اطلاعات و گرفتن خروجی لازم مانند تجمیع مشکلات و اسناد و اطلاعات، نظرسنجی و تبدیل اطلاعات به محتوا برای ادامه روند شناسایی و غربال و ارائه خدمات توانبخشی دارد.
غفاری با بیان اینکه این سیستم تمام آنچه را که یک خانواده اوتیسم به آن نیاز دارد، جمعآوری میکند، گفت: هر چه اطلاعات قویتر باشد میتوان در سیاستگذاریها بهتر عمل کرد و با این اطلاعات میتوان به نهادهای دولتی کمک کرد تا بر اساس نیاز خانوادههای اوتیسم، برنامهریزی درازمدت برای آنان در شکلهای مختلف درمانی، توانبخشی، فرهنگی، اجتماعی، قانونی و حقوقی داشته باشند.
وی از رسانهها و شبکههای اجتماعی خواست تا سامانه تلفنی اوتیسم را هر چه بیشتر به مردم معرفی کنند و افزود: در شرایط کنونی کرونا که امکان مراجعه حضوری خانواده به مراکز درمانی، توانبخشی و مشاورهای میسر نیست، با معرفی این سامانه میتوان کاری کرد که این خانوادهها از حداقلهای ارتباطی و آموزشی محروم نشوند.
اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشهای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.
نظر شما